”کاربرد مدل های رقومی ارتفاع (DEM) در کاهش بلایای طبیعی در جاده ها“ مطالعه موردی: جاده چالوس از سد کرج تا تونل کندوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

ندارد

چکیده

مدل های ارتفاعی که تبیین رقومی از تغییرات پیوسته مربوط به پستی و بلندی ها می باشند، قادرند که جاده ها را
در یک موقیعت واقعی نمایش دهند و امکان مدیریت روی جاده های کوهستانی را تسهیل بخشند . همچنین این
مدل ها قادرند با استفاده از تصاویر ماهواره ای پتانسیل خطرات طبیعی را محاسبه نمایند و از این طریق در کاهش
بلایای طبیعی جاده ای سودمند باشند. این تحقیق جاده چالوس از کرج تا کندوان را - که حوادث بی شماری در
مسیر آن رخ می دهد - انتخاب نموده است . چون این قسمت جاده در حوضه آبریز سد کرج ( امیرکبیر) واقع شده است لذا از مدل ارتفاعی (DEM) این حوضه که از تصاویر راداری (SRTM) استخراج شده، استفاده گردیده است. از این مدل لایه های پستی و بلندی (Hillshade) استخراج گردیده و لایه های منحنی میزان، شبکه زهکشی شیب، جهت شیب، مسیر بزرگترین شیب و . . . تهیه شده است همچنین این قسمت جاده از نقشه  1/50000 استخراج و پس از زمین مرجع کردن آن در مجموعه لایه های فوق قرار گرفته است و پس از تحلیل، پتانسیل
خطرات طبیعی در مسیر این جاده را ارزیابی نموده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Zoning of Natural Disaster in Decreases in Roads with Emphasis of Digital Elevation Model Case Study: Chaloos Road(Karag Dam to Kandovan Channel)

نویسنده [English]

  • M Ghahroodi
چکیده [English]

Elevation models, a numerical expression of the continuous changes in ups and
downs, are capable of demonstrating roads at their actual positions, and facilitate the
possibility of mountain roads management. These models are also capable of
computing the potential of natural risks by means of satellite pictures, and can prove
useful in decreasing road accidents.
For the present study, the author selected part of Chaloos Road, from Karaj to
Kandovan, where numerous accidents have occurred. As this part of the road is
situated within the drainage basin of Karaj (Amir Kabir) Dam, the study drew on the
elevation model (DEM) of this basin, which was extracted from satellite (SRTM)
pictures. From this model, hillshade layers were extracted, and layers of adjustment
curve, drainage system, gradient, gradient direction, and route of the largest gradient
were prepared. Moreover, this part of the road was extracted from a map at a scale of
1:50000, and was placed in the above set of layers after being benchmarked. Following
analyses, the potential of natural risks on this road was assessed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chaloos Road
  • DEM
  • Natural Disaster
  • Kandovan Channel
  • SRTM